East London

1 februari 2023 - East London, Zuid-Afrika

Gisteren was een rustdag. 's Morgens was het bewolkt en het klaarde geleidelijk op zodat we na de lunch een strandwandeling gingen maken. De voorspelde regen kwam gelukkig niet. Bij de riviermonding stroomde het bruine water de zee in. Verderop was de zee gewoon blauw. Ook was er een mooie zonsondergang.

Bruin rivierwater stroomt de zee in

Vanmorgen op tijd vertrokken van Port st. John's  naar East London.  We waren al om 1 uur bij de locatie en dat was te vroeg maar gelukkig mochten we onze spullen al in de koelkast zetten. Niet dat het veel hielp want het was loadshedding tot 2 uur. En om 6 uur weer. Dat klopte niet, want wij gingen naar het strand en toen we terugkwamen om 4 uur was er weer geen stroom. Nu is er van 6-9 stroom. Het is een heel probleem hier in Zuid-Afrika. Loadshedding betekent dat er volgens een soort rooster geen stroom is. Als je ergens komt vraag je eerst wanneer de loadshedding is.

Nu dus gauw telefoons en tablets opladen voordat we weer geen stroom hebben. Morgenochtend is er van 6-9 geen stroom, maar er wordt een generator voor ons aangezet zodat we water kunnen koken. Ben benieuwd.

Morgen gaan we naar Port Elizabeth.

1. Ria Bitter:
    5 februari 2023
    Het verhaal over wel/niet elektriciteit is op afstand wel grappig. Hoorden ook dat men in Frankrijk ook van plan is om onderbrekingen te organiseren. Het is overigens wel bizar want men heeft in Frankrijk toch ook veel kernenergie en Fransen zouden geen Fransen zijn als ze niet alles voor zichzelf houden. Normaal gesproken wordt ook naar Zwitserland geëxporteerd maar nu dus even niet