Stellenbosch

7 februari 2023 - Stellenbosch Farms, Zuid-Afrika

Gisteravond hebben we nog lang buiten kunnen zitten. Het was heerlijk weer alleen op een gegeven moment moesten we wel naar binnen vanwege de muggen. Vannacht was het aardig warm want door de loadshedding deed de vin het niet. We zijn trouwens toch vroeg wakker hier meestal al voor 6 uur en dan gaat Chris zijn dagelijkse rondje (hard)lopen. Na het ontbijt vertrokken naar Stellenbosch en dat was maar 165 km. Het was een hele mooie weg door de bergen en ook nog door een tunnel want dat scheelde een stuk omrijden over de bergen.

Bergen en wolkenMooie weg door de bergenRembaan voor vrachtwagens met kapotte remmen

In het centrum van Stellenbosch kun je parkeren dat kost wel 8 rand per uur (ongeveer 40 eurocent). Je moet van tevoren betalen en weten hoe lang je weg blijft er worden dan kaartjes onder de ruitenwisser geschoven. Een van de bezienswaardigheden in Stellenboch is Ome Sammie se winkel.

Ome Sammie se winkelVan alles te koopJe kunt het zo gek niet bedenkenOvervol

Het lijkt wel op het versje van de winkel van sinkel. Hier is ook van alles te koop zoals: speelgoed, kruiden, thee, speelkaarten, snoep en allerlei snuisterijen. Je kunt hier rustig een uurtje of wat doorbrengen. Het viel ons wel op dat alles een stuk duurder was dan een aantal jaren geleden. Ja ja de inflatie.

Daarna nog een rondje door de stad gemaakt met het Kruithuis

Het kruithuis

en het Burgerhuis.

Het burgerhuisVooraanzicht burgerhuisKeuken van het burgerhuisInterieur burgerhuis

Toen werd het tijd om naar onze accommodatie te gaan. We hadden een uitgebreide routebeschrijving gekregen en die was anders dan onze eigen navigatie van Sygic. We hadden de code van het hek en ook van de sleutelkluis. De rest van de middag zijn we naar het zwembad gegaan.

Ons uitzicht bij Domaine Coutelier ons uitzicht op de bergen en wijnvelden met een van de 4 honden die hier thuishoren.

1. Ria Bitter:
    10 februari 2023
    Ah Oom Sammie is en blijft toch een soort "disney" attractie en het museum hebben we destijds ook bezocht. Voor ons dus weer pure nostalgie. Wij hebben hier geen last van muggen maar wel van vorst en dat betekent dan voor mij weer mijn iglo (auto) krabben.